Happiness in hard times

by - May 01, 2011





Aku ni sekarang adalah sedang mencuba untuk menjadi 'happy in hard times'. Nak jadi happy in hard times ni kalau kerja senang, aku rasa hari hari pun aku suka kalau dapat musibah atau masalah. Kalau kita ada masalah lepas tu benda tu boleh setle dengan cara masuk toilet, lepaskan masalah ke dalam lubang kumbahan lepas tu flush, dah lama aku tatang segala masalah sebagai minyak yang penuh.



Masalah dia sekarang, masalah adalah masalah. Yang boleh bawa kepada kemurungan, boleh membawa kepada mata kau boleh sembab nak gila sebab menangis dari pagi sampai malam. Bila terbawak bawak sampai ke tidur, boleh membawa implikasi kepada mengigau atau bila kau bangun tidur kau akan terus jadi tak tentu arah bila fikir YA ALLAH, HARI NI AKU BANGUN DENGAN MENGETAHUI YANG AKU ADA MASALAH.


Susah tahu nak jadi happy in hard times?


Cuma apa yang kau boleh buat bila masalah datang kepada kau? Yang tak pasal pasal nak mintak berperang dengan kau, yang pada hakikatnya kau dan aku pun tau, dalam dunia ni, semua masalah akan ada jalannya. Tapi paling kelakar adalah, manusia semua takut dengan masalah, dan akan terbawa bawa masalah dalam kehidupan dia setiap hari. Macam bila kau ada masalah, kau akan rasa dunia kau dah terus hancur dan kau adalah orang paling loser dalam dunia.


Kassim Selamat.


Tak semua orang boleh nampak masalah itu adalah satu cengkerang, yang bila kau ketuk dan cuba pecahkan cengkerang tu hari hari dengan hasil usaha kau tanpa ada rasa sikit debu putus asa pun, kau akan dapati dalam cengkerang tu ada diamond woi.



Being happy in hard times. *pandang diri sendiri*



Masalah adalah masalah. Hari tetap hari. Siang tetap tukar jadi malam. Esok akan datang jugak. Umur kau makin tua jugak. Nak taknak, esok kau bangun, masalah akan setia cakap HAI GOOD MORNING, READY TO DEAL WITH ME? Cuma sekarang, kau hanya perlu kuat buat taktau dengan masalah tu. Kau kena act macam masalah tu tak ada dalam hidup kau. Dan pegang prinsip, setiap benda, masalah atau bukan masalah, kau mesti kena selesaikan. Walau dengan cara susah macam mana sekalipun, kau mesti kena selesaikan. Maka kalau kau hari hari murung, dan jadikan dirikan sebagai mangsa masalah, tak ada siapa pun rugi, tapi kau. Sebab jadi gembira adalah satu anugerah, yang tak ada siapa boleh tolong kau jadi gembira, tapi dengan pertolongan kau sendiri. Maka, walaupun ada masalah, hadapi dia dengan gembira. Sebab tak ada satu reason pun yang boleh abstain kau dari bersikap sedih setiap masa.



Jangan sedih sampai cucuk mata dengan garpu.



Being happy in hard times. Tak ada siapa boleh buat untuk kau. Tapi kau sendiri yang tentukan hidup kau adalah bernilai, untuk sentiasa gelak dan sentiasa positive. Atau menangis setiap hari lepas tu muka kau berkerut, lepas tu bila orang nampak kau, dia tanya, EH AWAK NI DAH 30 EH? Padahal umur kau baru 17 tahun. Naya gila muka kau terus jadi mangsa tua akibat terlalu kagum dengan masalah sampai mengalami murung setiap masa.



Susah tahu being happy in hard times. Tapi dengan semangat aku, semangat untuk tengok mak bapak aku bahagia, semangat kawan kawan baik yang dah diorang transfer ke dalam roh aku, aku tau, aku bukan orang yang boleh kalah dengan masalah. Allah ada dengan aku, sebab Dia pesan, setiap masalah yang Dia turunkan kepada manusia, itu tanda nya Dia mahu menguji, dan Dia sayang aku.





When you dont give up, you cannot fail! =)





You May Also Like

11 Comments

  1. Setiap orang ada masalah,
    kadang masalah orang yang paling kita sibuk,
    tapi masalah kita yang berlambak merana diri-sendiri. ^^

    ReplyDelete
  2. kalo bace entry akk , mesty sy teringat novelis hlovate , xtw r . mybe sbb law bce mcm de pmbkr smngt dlm jiwa . ayt ny full og meaning . go kak ! kne rjin update siket , suke bce :)

    ReplyDelete
  3. be happy. just say 'oh problem, i have Allah' :)

    ReplyDelete
  4. nice nice. semoga masalah pergi dari kamu. hehe

    ReplyDelete
  5. kembali cara lama utk dpt kegembiraan di hati... perbanyakkan ingatan pada maha pencipta.

    ReplyDelete
  6. Macam sorang pakcik cakap, orang mati je yang takde masalah.

    tapi aku kata, bila kita ada Allah, sume masalh kita akn jadi seperti tiada masalh.

    ReplyDelete
  7. please, no more tears okay
    big girls dun cry

    bikpah tau hana kuat
    *hugs n kisses*

    :'))

    ReplyDelete
  8. @ imzaini
    yesss ftw!

    @ rafiq
    kau kelihatan hengsem bila bermadah macam ni

    @ bikpah
    tak ngs dah :)

    @ adina
    salammm

    ReplyDelete
  9. ada buku andrew matthews ni.mana campak ntah.

    ReplyDelete

Jom komen.

Total Pageviews