VIRAL- DUA ORANG GADIS MENGIRA DUIT SYILING DAN MEMBUATKAN SEMUA ORANG BERATUR DI BELAKANG MARAH!

by - September 05, 2018


Semalam aku dengan Kak Sha pegi beli tiket bus. Masa nak bayar, kitorang short RM 10.60, pastu dedua pemalas bontot nak naik tangga pergi ATM dan wihtdraw. Maka berlaku lah adegan kutip dan mengorek segala jenis duit yang ada di celah stoken, tudung, beg duit, celah dah dah. 

Masih tak cukup lagi RM 4.00. 

Tiba-tiba Kak Sha cakap, 

CUBA KAU TENGOK DALAM KERETA KAU KOT ADA SIMPAN DUIT SYILING? 

Maka aku terus teringat. Pada satu ketika dulu. Aku pernah rasa nak membebel dan stress, kenapa Din suka letak duit syiling bertimbun-timbun kat tempat letak cawan air. Sebab bila kau nak letak cawan kat situ, cawan tu jadi tak stable, senget sebelah. Sebab -- duit syiling banyak dalam tu. 

Cuma masa tu, aku ambil keputusan untuk tidak membebel. Sebab macam tak berbaloi nak stress sebab duit syiling kenapa tak letak kat poket tapi letak dalam tempat letak cawan. 


Fuh berapa juta dapat kalau kira ni? Suami ku dasar orang kaya! Haha. 



Tapi sebenarnya, bila keadaan kecemasan macam ni, duit yang dilihat annoying berada selonggok dalam tu-- jadi satu anugerah. Ketika tu kau rasa adakah ini takdir? Dulu ku membenci mu tapi kau yang telah menyelamatkan kami? BACA : menyelamatkan kami dari kena naik tangga pergi withdraw duit kat ATM T____________T






Masa kami tengah kira duit syiling, tidak kami sedar yang line dah panjang gila kat belakang. Kalau aku jadi orang yang beratur, sudah tentu aku viralkan dua orang perempuan tengah kira duit syiling di khalayak ramai pastu kejap-kejap gelak, pastu salah kira. Pastu masa nak passing duit syiling kat abang, duit termasuk dalam plastik lapik kaunter. Pastu korek balik duit syiling bawah plastik PEBENDA KORANG NI?!! 

Ok. 

Sebenarnya apa yang aku rasa aku belajar tentang semalam ----

Banyak benda kita rasa benci pada keadaan sekeliling. Ada masa, kita rasa marah adalah satu solusi untuk mulakan ketenangan. Benci pada orang sekeliling-- sampai kita pilih untuk buang diri kita jauh dari perkenalan. Cuma kita taktau macam mana nak kawal dan bagaimana nak reaksi dengan keadaan. 

Banyak kali aku rasa-- kenapa aku disini. Benci dengan sekeliling. Benci dengan takdir. Benci kenapa its always me. 

Tapi-- 

Kadang apa yang dibenci itu, yang bawa pada penyelamat kita satu hari nanti. 
Apa yang pasti-- semua susah itu kurnia. 
Semua sakit itu warna.
Warna yang kita tak boleh faham dan cerna,
Atleast-- 
Untuk sekarang. 

Kita hadam, dan terima. 
Esok lusa,
Ada hikmah tertulis, yang paling kita benci entah yang beri kita bahagia.
Atau---
Yang bawa kita ke syurga. 


You May Also Like

2 Comments

Jom komen.

Total Pageviews